Neuvontaa ja psykososiaalista tukea koronavirustilanteessa

Neuvontaa ja psykososiaalista tukea koronavirustilanteessa

29.06.2020

Koronavirustilanne ja siihen liittyvä uutisointi saattaa aiheuttaa huolta ja ahdistusta. Monet tahot tarjoavat tähän apua puhelimitse, netissä tai chattipalveluiden kautta. Alla koottuna neuvonnan ja psykososiaalisen tuen yhteystietoja.

 

Koronahuoli-chatista apua pandemian aiheuttamiin mielen ongelmiin

Osoitteessa www.mielenterveystalo.fi sijaitsee Milli, virtuaalinen apuri. Nyt Millin kautta pääsee myös chattaamaan ammattilaisen kanssa Koronahuoli-chattiin. 

Chatissa asioidaan anonyymisti, eikä siitä muodostu hoitosuhdetta. Chatissa vastaavat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset HUS Psykiatriasta. Chat on avoinna arkisin ma-to 12-16 ja pe 12-15. Ruotsinkielistä palvelua tarjotaan sosiaalityöntekijöiden toimesta keskiviikkoisin 12-16. Chat palvelee asiakkaitaan läpi kesän.

 

Neuvonnan yhteystietoja

Valtakunnallisessa maksuttomassa koronavirus-puhelinpalvelussa 0295 535 535 ja chatissa saa yleistä tietoa koronaviruksesta. Neuvonta palvelee arkipäivisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Palvelua saa ensisijaisesti suomeksi ja mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Chat-ikkuna on käytössä osoitteessa https://valtioneuvosto.fi/tietoa-koronaviruksesta/puhelinpalvelu-ja-chat silloin, kun asiakaspalvelijat ovat vastaamassa kysymyksiin.

Kysymyksiä voi lähettää myös tekstiviestitse numeroon 050 902 0163. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa.

Palvelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen sisältöön. Neuvonta on tarkoitettu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät voi hakea tietoa internetistä. Palvelussa ei saa neuvontaa lakiasioissa tai terveyteen liittyvissä asioissa kuten akuuteissa oireissa.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos THL tarjoaa videon avulla koronatietoutta viittomakielellä. Suora linkki videoon: https://youtu.be/D8V6nNiR3pk

THL:n sivuilla on kootusti tietoa koronasta myös ruotsiksi https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv  ja englanniksi https://thl.fi/en/web/thlfi-en.

 

Psykososiaalisen tuen yhteystietoja

Valtakunnallinen kriisipuhelin (suomenkielinen) päivystää numerossa 09 2525 0111 ympäri vuorokauden.

Kriisipuhelin (ruotsinkielinen, Kristelefon) päivystää numerossa 09 2525 0112 ma, ke klo 16.00-20.00 sekä ti, to, pe klo 9.00-13.00

Kriisipuhelin (arabiankielinen) päivystää numerossa 09 2525 0113 ma, ti klo 11.00-15.00, ke klo 13.00-16.00 ja 17.00-21.00 sekä to 10.00-15.00.

Englanniksi voi soittaa arabiankieliselle linjalle.

Ulkomailta soitettaessa esim. kriisipuhelimen suomenkielisen linjan numero on  +358 9 2525 0111. Lisää tietoa valtakunnallisesta kriisipuhelimesta voi lukea tästä.

Punaisen Ristin valtakunnallinen puhelin on avoinna ma-pe klo 9-21 numerossa 0800 100 200. Numero on soittajille maksuton ja vastaajina toimivat Punaisen Ristin koulutetut vapaaehtoiset.

Keskusteluapua nuorille https://mieli.fi/fi/tukea-netist%C3%A4

Kemin seurakunnan diakoniatyön päivystyspuhelin 040 831 2379 palvelee ma-to klo 9-21 ja pe 9-15.