- Etusivu|
- Sairaanhoitopiiri|
- Ajankohtaista|
- Uutiset|
- Lapin hyvinvointialueen visuaalinen ilme on julkaistu tänään

Lapin hyvinvointialueen visuaalinen ilme on julkaistu tänään
15.09.2022
Lapin hyvinvointialue on tänään ottanut käyttöön uuden brändin mukaisen visuaalisen ilmeen. Tunnuksessa tuodaan esille lapha.fi-verkkosivustoa, ja Lapin hyvinvointialue on kirjoitettu tunnukseen myös kolmella saamen kielellä.
Visuaalisen ilmeen päävärit ovat tumman sininen ja vaalean punainen, ja niitä täydentää ripaus kirkkaan keltaista. Ulkoasu viestii välittämisestä, luotettavuudesta ja pohjoisuudesta. Muotoilussa on myös pyritty selkeyteen ja että ilme on helposti tunnistettavissa. Ilmeen on suunnitellut rovaniemeläinen mainostoimisto Flatlight Creative House. Työtä on ohjannut hyvinvointialueen valmistelijoista ja luottamushenkilöistä koottu ohjausryhmä sekä kaksi lappilaisille järjestettyä strategiakyselyä.
Lapha.fi on haluttu nostaa tunnukseen, sillä se on hyvinvointialueen internetsivujen osoite ja lisäksi työntekijöiden ja luottamushenkilöiden sähköpostiosoitteet ovat lapha.fi-päätteiset. Lapha toimii monissa epävirallisissa yhteyksissä myös hyvinvointialueen kutsumanimenä pitkän Lapin hyvinvointialue -nimen sijaan.
Ilme pohjautuu vahvasti Lapin luontoon ja alueen ainutlaatuisiin luonnonilmiöihin: kaamokseen, pakkaspäivän revontulten loistoon ja keskiyön aurinkoon. Värit ovat löydettävissä pohjoisen luonnosta eri vuodenaikoina.
- Olemme iloisia rohkeasta ja modernista ilmeestä, joka on saanut ennakkoesittelyissä jo laajaa kiitosta, hyvinvointialueen viestintäpäällikkö Riitta Muhonen toteaa tyytyväisenä.
- Tunnuksen Valo-elementissä voi nähdä vuodenaikojen sekä kuun ja auringon syklin. Valo-elementillä olemme halunneet tuoda esiin meissä pohjoisen ihmisissä olevaa luontaista lämpöä ja ystävällisyyttä, ja sillä on mahdollisuus viestiä hyvinvointialueen toimintakulttuurista, Flatlight Creative Housen Art Director Toni Rantanen kertoo.
Uusi ilme alkaa näkyä vähitellen hyvinvointialueen viestinnässä kuten sosiaalisen median kanavissa, internetsivuilla, lehti-ilmoituksissa, esitteissä ja tapahtumissa. Nyt julkaistu visuaalinen ilme on vain osa brändiä, joka täydentyy myöhemmin muun muassa perusviesteillä ja sloganeilla.